Facebook Facebook Eesti keelEnglishSuomeksiПо-русски 中国的

Laevaühenduse taastamisest Rootsiga möödub 25 aastat

Tallinna-Stockholmi laevaliin peab kolmapäeval, 17.06. juubelit – reisilaeva Nord Estonia saabumisega Tallinna sadamasse 17. juunil 1990 taastus pärast viite aastakümmet regulaarne laevaühendus Eesti ja Rootsi vahel. 

“Tallinna ja Stockholmi vahelise regulaarse laevaühenduse taastamine oli 25 aastat tagasi märgilise tähendusega nii eestlaste kui rootslaste jaoks,” kirjeldas toonaseid hetki laevaliini käivitaja, üheaastaselt põgenikuna Rootsi lahkunud väliseestlane Hans Laidwa. “Hoolimata kõigist raskustest, mis olid seotud toonasest bürokraatiast ja välismaailmaga suhtlemise reglementeeritusest, suutsime Eesti partneritega rajada täiesti uue laevaliini 1,5 aastaga.”
 
Tallinna Sadama juhatuse esimehe Ain Kaljuranna sõnul on möödunud veerandsajandi jooksul ühendus Stockholmiga olnud Tallinna Sadamale reisilaevanduses pidevalt prioriteetne, samuti sadama arengus tooniandvaks suunaks kõigil neil aastatel ja ka tänasel päeval.
 
“Stockholmi liini loomise lugu kannab edasi Eesti meremeeste ja merendusinimeste ettevõtlikkust, kõigi võimaluste kiuste uute võimaluste otsimist,” ütles Kaljurand. “25 aasta tagune Eesti ja Rootsi meritsi ühendamine oli sel muutuste ajastul üheks märgiliseks sammuks mõlema riigi jaoks, eriti aga oskuses leida ajaloo pakutavatest hetkedest just neid võimalusi, mis toovad edu tulevikus ja tunduvad lähiminevikku vaadates justkui iseenesestmõistetavana.”
 
Toona Rootsi laevakompanii Nordström & Thulin tütarfirma direktorina töötanud Hans Laidwe alustas võimaluste otsimisega liini rajamiseks 1989. aasta jaanuaris, sealjuures oli kontaktidega abiks Rootsi Moderaatide erakonna juht Carl Bildt, kellest sai 1991. aastal Rootsi peaminister. Sama aasta kevadel teavitati laevaliikluse rajamise soovist ka avalikkust.
 
“Palju tuli teha nullist – terminalide rajamine nii Tallinnasse kui Stockholmi, laeva hankimine ning ka toona uskumatuna tundunud läbimurre suhtluses nõukogude võimuorganitega, kus nõustuti andma rootslastele Tallinna kruiisile saabudes viisavabadus,” meenutas Laidwa.
 
Uue laevaliini nimeks sai EstLine, liinile soetatud laev sai nimeks Nord Estonia. Alus väljus Stockholmist 16. juunil 1990.
 
“Tallinna saabudes oli laevale korraldatud suur vastuvõtt, meid võeti vastu rahvamuusikaga ja rahvarõivastes inimesed kinkisid laevalt tulijatele rukkililli,” lausus Laidwa. “Liini sümboolne avamisüritus peeti 17. juuni õhtul Nord Estonia pardal, kui Rootsi parlamendi toonane spiiker Thage G. Peterson ja tema Eesti kolleeg Ülo Nugis punusid kahe riigi rahvusvärvidest avamislindi.”
 
Tänaseks on Tallinna ja Stockholmi vahelisel laevaliinil reisinud kokku 13 miljonit inimest. Algselt ühe laevaga alustanud liinil seilab kaks Tallinki alust, igapäevaste väljumistega mõlemast pealinnast.
 
Laevaliini 25. aastapäeva puhul tervitasid kolmapäeval Tallinna Sadamas Stockholmist saabunud laeva Victoria I reisijaid Rootsi suursaadik Anders Ljunggren, laevaliini käivitaja Hans Laidwa, Tallinna Sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand, reisilaeva Victoria I kapten Meelis Puura ning Tallinna Sadama sadamakapten Ülo Kikas.
18.06.2015

Uudised ja teated

Vaata kõiki uudiseid
Liikmed
Website built & powered by
MissioonPõhikiriLiikmed
Interaktiivne tutvustusEesti konkurentsieelisedKataloogidMeretransportRaudteetransportLennutransportTerminalidKlastri liikmedIntranetKlastri strateegia 2013-2015
Üldine infoLiikmed
Transit Kazakhstan 2019Transport Logistic 2019TransRussia 2019TransRussia 2018CILF 2017Transport Logistic 2017TransRussia 2017Uuringu "Eesti logistikasektori majandusmõjude ja rahvusvahelise konkurentsivõime ülevaade" esitlusTransRussia 2016Arhiiv